Myanmar 1.5. - 7.5.2018

Cesta do Svazové Republiky Myanmaru jak se nyní bývalá Barma jmenuje začala jak jsem již psal dříve na letišti v Siem Reapu.Odtud jsme letěli se společností AirAsia do Bangkoku.Tam jsme měli mít asi 3h přestup a pokračovat do Yangonu.

Letiště Don Muang (DMK) je jedno z nejhorších na kterám jsem byl.Všude davy upocených lidí,vlhkost, horko a zmatek.V naší části poblíž gatu si asi 50 lidí dělalo za pomocí horké vody z automatu instantní nudlové polévky a pak je s hlasitým srkáním konzumovalo.Navíc byl náš let asi o hodinu zpožděný.Prostě PARADA !!!

Nakonec jsme s oním hodinovým zpozděním odletěli.Po přistaní v Yangonu jsme absolvovali nezbytné celní procedůry a mohli vyrazit ven z letiště najít taxi , které by nás odvezlo na místni autobusové nádraží.Pojem autobusové nádraží je v tomhle smyslu něco jiného než u nás.Po asi 30 minutách jízdy, kdy mě zaujalo minimální nebo téměř žádné osvětlení v ulicích jsme dorazili.Bylo to prostě tmavé místo s hromadou stanků odkud odjízděli autobusy,mikrobusy a všelijaká vozidla do všech směrů.Podařilo se nám najít kancelář našeho dopravce a tam jsme počkali na autobus.Za dalších asi 45minut jsme vyrazili směrem tma a po 8 hodinách jízdy také město Mandalay.Sluší se říct, že autobusy jsou kvlitativně srovnatelné  například s Student Agency u nás.Dostanete deku, vodu a malé občerstvení.Jediná ale podstatná věc co dost vadí je to , že bývají překlimatizované a to hodně.Snažil jsem se po cestě spát ale moc to nešlo.V průběhu cesty chodil stevard a nečím mezi angličtinou a jiným neznamým jazykem se mě vyptával kde budem vysedat.Aspoň jsem si to myslel :-D .Nakonec se nám nějak podařilo se domluvit a v Mandalay nám zastavil asi 500m od našeho hotelu.

Tam jsem po kratkém protáhnutí chůzí dorazili kolem 7 hodiny ráno.Personál nás přivítal osvěžujícím welcome drinkem.Jelikož jsme měli celkem hlad tak jsme se dohodli, že si zaplatíme hotelovou snídani a tam vymyslíme další postup.Snídaně byla vynikající.Jak kvality tak výběru a pestrosti švédského stolu.Dohodli jsme se, že vzhledem k nevyspání si dáme do 13:00 osobní volno.Já ho využil ke spánku a načerpání sil.V domluvenou jednu hodinu jsme se nesešli a tak jsme vyrazili až kolem 2 odpoledne.Venku bylo slunečno a asi 36 stupňů.Ideální na pořádný výšlap.První věc co mě překvapila byla absolutní absence jakýchkoliv tuktuků a podobných přibližovadel, na které jsem si zvykl v Kambodže.První náš cíl byl Královský palác v Mandalay, který byl asi 3Km daleko.Bohužel vstupní brána byla zavřená, což z 3km udělalo kilometrů 5 a cestu k další bráně.Naštěstí v půlce cesty mezi první a druhou bránou nás odchytil přičinlivý "taxikář" a s ním jsme se dohodli, že nás bude po zbytek dne vozit autem za 20 USD.Jako první nás dovezl k místu kde jsme koupili Mandalay zone ticket , který plátí jako vstupné do největších pamětihodností ve městě a jeho okolí. Cena byla 10 USD.Pak už nás zavezl k paláci. V 19.století ze sídlili 2 myanmarští králové.Palác samotný je soustava několika větších a pár meších budov.Určitě stojí za návstěvu.Vstup maji povoleny jen ženy se zakrytými rameny a nohama , takže u sebe mějte alespoň dlouhý šátek, kterým tuto podmínku splníte.Vstup do pagod a chramů samotných je samozřejmě naboso. Dalším místem kam nás náš řidič zavezl byl klášter Shwenandaw Kyaung. Také velmi zajímavé místo které určitě nesmíte vynechat.Po jeho návstěvě jsme zamířili do směnárny vyměnit dolary za kyaty.Po směně pak do restaurace doporučené naším řidičem na oběd.Ten byl velmi vydatný a vyborný.Zakončili jsme ho pivem Myanmar z místní provenience.V restauraci jsme byli jediní hosté, takže si nás náležitě hleděli a zpoza futer od dveří co chvilku nakukovali jestli nám něco nechybi a jsme spokojení.Při placení dokonce odmítají jakékoliv spropitné a vrátí Vám přesně na posledního halíře.

Po vydatné obědo-večeři jsme se vydali na poslední cíl tohoto dne  na Mandalay Hill. Jedná se o navrší nad městem odkud je při západu slunce krasný výhled na město a jeho okolí.Také se zde nachazí další budhistický chrám se jménem Su Tuang Pyae Pagoda kam jsme postupně vyjeli autem a poslední část se jelo po eskalátoru.Výhled stál opravdu zato a po nezbytném nafocení všeho co stalo zato jsme se vydali na cestu zpět.Dole na nás čekal náš řidič a zavezl nás do hotelu.Dohodli jsme se ze naše spolupráce s ním bude pokračovat i další den.Večer už jsme si jen lehli u střešního bazénu a pozorovali noční život v ulicích pod námi.Dali jsme jeden drink na dobré spaní a šli nabírat síly na zítřek.

Další den začal již klasicky snídaní v poslednim patře hotelu a výhledem na město.Po snídani byl jestě čas, tak jsem si šel na střechu do bazénu zaplavat.Byli jsme domluvení až na 10:30 ze vyjedem.A přesně tak se stalo.Jeden z nás sice musel do kufru auta ale jízda to byla vcelku pohodová.Prvním cílem dne byl Saging Hill pár kilometrů západně od Mandalay.Nachazí se zde nekolik budhistickych chrámu a pagod s výhledem na řeku a Mandalay.Odtud jsme přejízděli nasím taxíkem do Hanthawady kde se nacházi Mal Nu Monastery.Prejíždí se tam místní lodkou která zrovna nebudí pocit bezpečí ale zvladla to.Hned na druhe straně v přístavu se na nás vrhli mistní dopravci , prodejci a ostatní.Dopravci nám nabízeli dopravu k místním památkám pomocí vozu taženého konmi.To jsme s díky odmítli a šli si to všechno projít pěšky.Kromě již zminovaného monastery jsme navštívili Nan Myin Watchtower což je stará stražní věž.Bohužel se u ní krom pár stánků se suvenýry nic jiného nenachází a navíc kvůli rekonstrukci byla zavřená.Vydali sme se kvůli lehkému deštíku raděj zpět.Přejeli jsme řeku a na druhé straně se stavili na pivo.K pivu zde dávají výborné oříšky a buráky, které neustále doplnují.Paní domácí nám dokonce před odjezdem donesla kupu banánů.Pak už jsme za pomoci našeho taxi zamířili do města Amarapura kde se u chrámu Taung Mingyi nachází U Bein Bridge.Jedná se o most asi 1,2Km dlouhý, postavený v letech 1849-1851 z teakového dřeva.Na mostě byla spousta turistů ale potkali jsme i lidi, co se s náma chtěli fotit nebo skupinky budhistických mnichů v tradičních oranžových hábitech.Samozřejmě jim v ruce nemohl chybět mobilní dotykový telefon.Most byl pěkný ale bohužel kvůli nízkému stavu vody nebyl výsledný efekt takový jako jsme znali z fotek.Poté už jsme zamířili naším přibližovadlem k domovu.Vysadil nás hotelu zašli jsme na oběd a tam se dohodli, že se večer sejdem na střeše u bazénu.Tam jsme už jen relaxovali a spřádali plány na další den.

Další den, další výborná snídaně v našem hotelu Yadanarbon Mandalay a další dobrodružství.Po snídani jsme se odchytli taxi a zamířili do asi 4km vzdáleného přístavu odkud odjíždí lodě do města Min Kun ve které se krom jiných nachází velká bíla pagoda.V přístavu jsem si v místní kanceláři koupili jizdenku na lod (5000 Kyatu což je asi 75Kč) a museli si asi 30 minut počkat na nejbližší lod.Řeka je zde asi 1km široká a plavba proti proudu trvala asi 35 minut.Po vylodení jsme jako první zamířili k nejvzdálenejší bílé pagodě May Thein Tan Pagoda. Byla skutečne celá bíla,Vstup byl samozřejme jen naboso což v kombinaci s horkem a rozpálenou podlahou z betonu a kachlí nedělalo nohám zrovna dobře.Po návštěve jsme zamířili směrem zpět k přístavu.Ve městě se také nachází nikdy nedokončená Mingun Pahtodawgyi pagoda , jejíž stavba započala v roce 1790 a mělo se jednat o nejvetší pagodu všech dob.Je skutečne impozantní,Zbudována byla jen čtvercová základna o straně 50x50m a asi 40m vysoká.Po smrti krále již stavba nepokračovala a v roce 1839 ji poškodilo velké zemětřesení.I přesto drží světový rekord  v největší stavbě z cihel na celém světě.Ten samý král Bodawpaya byl zřejmě trochu megaloman nebot o kousek dál se nachazí Mingun Bell což je 90tun vážící a v součastně době 2. největší zvon na celém světě.Pak jsme pokračovali dál směrem k přístavu.Posledním naším cílem byla Sat Taw Yar Pagoda s krásným výhledem na řeku.Pak už jsme jen dorazili do přístavu kde jsme si sedli u místní hospůdky, dali si jedno orosené a čekali na loď zpět do Mandalay.Ta asi za 40min skutečně dorazila a my po asi 30 minutách plavby vysedali v Mandalay.Odchytli jsme si taxi a zamířili do hotelu.

Ráno další den jsme v klidku vstali, posnídali a nechali se taxikem odvézt na místní autobusové nádraží odkud nám odjížděl autobus do Baganu.Pojem autobusové nadraží je samozřejmě hodně nadsazený.Jednalo se o vetší plac odkud odjízděli autobusy, mikrobusy a jiná přibližovadla.Před kanceláří našeho dopravce jsme vyfasovali malé plastové židličky a pozorovali okolí.Hodně mě pobavili 2 japonky, které za sebou vláčely 2 velké kufry,Po tom písku kamenech a bordelu to samozřejmě dost dobře nešlo.Teprve tady člověk ocení , že se dokáže sbalit na 2 a půl tydne do batůžku a 7Kg.

Pak jsme konečně nasedli a vyrazili do města Bagan vzdáleného asi 170Km.Čekalo nás asi 5hodin jízdy po místních silnicích.Jízda to byla doslova nikdy jsem nic podobného nezažil :-D Autobusák znalý místních poměrů to po místy neexistující silnici bral zhurta.....jen jsme na sebe chvilkama koukali.S malou přestávkou , kdy jsme si nakoupili nějaké pití a místní chilli chipsy, jsme skutečně dorazili ve stanovený čas přímo k hotelu.Jmenoval se stejně jako náš předchozí a to Hotel Yadanarbon Bagan.Ubytovali jsme se a vyrazili do města na jídlo a domluvit si na další den půjčení elektroskůtru.Domluvili jsme si vypůjčku brzo ráno před východem slunce kolem půl 5.Cena byla jestli si dobře pamatuju kolem 10000Kyat což je asi 150Kč na celý den.Pak už jsme se jen natáhli u bazénu a šli spát.

Druhý den ráno jsme vstali, vyšli před hotel kde už na nás mával obchodník a čekalo na nás 5 elektrických skůtru.Po krátké instruktáži jsme vyrazili do skoro ještě tmy směrem k pagodám.V okolí Baganu se 9. - 13. století nacházela mocná říše a bylo zde zbudováno kolem 10000 pagod různých velikostí.Do dnešní doby jich zůstalo asi 2500 které jsou roztroušeny na asi 42Km čtverečních.Z předchozího dne jsme měli vytipováno několik míst odkud lze dobře pozorovat východ slunce.Bohužel jsme se tam dost motali , takže jsme nakonec vzali zavděk místním naháněčem, který nás dovedl k jedné vetší pagodě.Na tu se dalo vyjít nahoru a porozovat východ slunce.Šlo se vnitřkem pagody chodbou asi metr vysokou , do schodů a samozřejme naboso.....Nahoře jsem vyšel celý od pavučin a bůh ví čeho jestě.Krom dalších asi 5 lidí nahoře nikdo nebyl.Východ slunce byl skutečně parádní.Po něm jsme se vydali s našim průvodcem jestě na další pagodu.Tam proběhlo další nutné focení a nabídka výrobku od něj.Potom jsme zamířili do hotelu na snídani.Skůtry jsme odevzdali pronajímateli at je trocho dobije a můžem pak zase vyrazit.Za hodinku a půl jsme kolem 9 vyrazili.Postupně jsem objizděli ty největší pagody a vytipovaná místa.Pozděj už jsme jen bezcílně přejízděli od pagody k pagodě.Zastavili jsme se na obědě ve městě a pokračovali.Celkem jsme za ten den najeli kolem 40km .Na hotel jsme se vrátili kolem 4 odpoledne.Za celý den uvaření takže jsme nemohli skončit jinde než v hotelovém bezénu.Dali jsme si pivko a začali se pomalu balit protože další den nás čekal skoro celodení přejezd do hlavního města Yangonu.

Druhý den nás po snídani vyzvedl svozový autobus přímo na hotelu.Po asi hodinové jízdě místy kde jsme včera sotva jeli na skůtrech jsme dorazili na mistní nádraží odkud jel autobus ho hlavního města.Čekalo nás téměř 8h jízdy v překlimatizovaném autobusu.Cestou jsem se bavil kromě pozorováni nějaké určitě zábavné čínske show prípomínající estrády z TV Nova jen výhledem na krajinu v okolí autobusu a silnice.Myanmar je jedna z nejchudších zemí v JV Asii a realita tomu odpovídala.Kolem 5hodiny odpoledne jsme dorazili na kraj Yangonu odkud nas po chvíli domlouváni rukama nohama vybavili odvoz do centra k hotelu.Ta cesta zabrala dalších 45 minut.Kolem 6 jsme se konecně ubytovali na hotelu.Omrkli jsme nejbližší okolí a vyrazili na večeři.Pak už zbyli síly jen na to dojít zpátky a uložit se ke spánku.

Další den nás čekala kromě snídaně jen cesta na letistě v Yangonu , odkud jsme po nezbytných celních procedůrách, utracení posledních kyatu a chvilce čekání nastoupili v 11hodin na 3hodinový let do Singapuru.Odtud jsme měli ve 23:15 místního času odlétat se společností British Airways do Londýna.Na letišti jsme se rozdělili.Část jela do města, část zůstala na letišti a já se vydal do salonku Plaza Premium Lounge.Dal jsem si sprchu , kuřecí Tikka masala a relaxoval v masážním křesle.Asi 2h před odletem jsme se zase sešli dohormady a vyrazili k našemu gatu kde už čekal airbus A380 na 13h a 35minut dlouhý nonstop let do Londýna.Odlet byl přesně na čas.Po večeři se v letadle zhaslo a já zkouknul film a pak usnul.Probral sem se nad Evropu asi 4hodiny před přistáním v Londýně.Zkouknul další film , dal si snídani a začali jsme přistávat v Londýně.Bylo kolem 6 hodiny ráno.Kolem 8 hodiny nás čekala poslední část letu z Londýna do Vídně.Let pohoda, za nalétané míle jsem si nakoupil pití a nejaké občerstvení.Samozřejmostí jsou octové brambůrky když letím z Anglie.Po přistání ve Vídni jsme vyzvedli batohy , nasedli do našeho odvozu a vydali se cestou k domovu.........

Kompletní fotogalerii najdete zde: https://petr-dobes.rajce.idnes.cz/JV_Asie_Singapur%2C_Kambodza_a_Myanmar_22.4._-_8.5.2018/#IMG_20180501_131245_HDR.jpg