Kambodža 25.4. - 30.4.2018

Aneb celým názvem Kambodžské království je jedna z nejchudších zemí v oblasti JV Asie.Země je to budhistická a jeji minulost je velmi ovlivněná genocidou Rudých Khmerů, která po celé zemi způsobila smrt asi 2000000 lidí.Trest smrti se uděloval například i za nošení brylí.Toto černé období skončilo prakticky až v roce 1991.Nyní vládne Kambodži zase král, který shodou okolností hovoří plynně česky, protože v bývalém Ceskoslovensku 13 let žil a studoval v Praze.

Do Kambodže jsme přiletěli z Kuala Lumpuru v uterý kolem oběda.Počasí v hlavním městě Phnom Penhu bylo prakticky stejné jako v Singapuru, jen mnohem intenzivněj pršelo.Než jsme sehnali 2 tuktuky a přemístili se do centra bylo naštěstí po dešti.Nechali jsme se vyhodit poblíž budhistického chrámu Wat Phnom.Chrám jsme samozřejmě prošli a po skončení prohlídky si chytli dalšího tuktuka.Ten nás hodil do blízké cestovní kanceláře, odkud nám v 23:30 odjížděl noční autobus do Siem Reap.Jízdenky jsme měli zakoupené online dopředu tak náš další plán byl navštívit pár míst v Phnomu.Na radu našeho tuktukáře jsme se vydali nejprve k Tuol Sleng (nechvalně proslulé vězení )v bývalé škole, kde bylo během genocidy vezněno asi 16000 lidí a přežilo pouhých 12 lidí.Cena za vstup byla jestli se nepletu 8 USD s audioprůvodcem v ENG.Rozhodně doporučuju k návštěvě je to taková Osvětim Kambodže.

Po návštěvě tohoto vězení jsme zamířili zpátky do centra, kde jsme postupně navštívili královský palác,pár chrámů a zamířili na místní trhy.Tady seženete od peneženek přes oblečení až po hodinky a samozřejmě jídlo.Toho jsme si trochu samozřejmě dopřáli a zakončili to skvělou zmrzlinou.Já si ještě dal nápoj vylisovaný z cukrové třtiny doplněný limetkou.Pak už jsme si jen sedli v nedalekém baru, zlehka popíjeli drinky a pivo místní provenience.V 22:30 jsme už byli před kanceláří a tu jsme počkali na náš autobus do Siem Reap, který odjížděl půl hodiny před půlnocí.Byl to lůžkový autobus a každý z nás měl rezervovanou jednu postel.Cena byla okolo 300Kč za 320Km jízdy za asi 6 hodin.

Ráno v půl 7 jsme vysedali v Siem Reap.Hned u nádraží si nás odchytl místní podnikavec a po dohodě s nim jsme v 6 lidech v jednou autě odjeli na snídani.Po malém občerstvení nás onen podnikavec zavezl do hotelu.Tam nás bez problemů kolem 8 hodiny ráno ubytovali.Dohodli jsme se , že si ještě oddychneme a do města vyrazíme odpoledne.Tak se také stalo a kolem 14:00 jsme vyrazili z hotelu.Po pár metrech si nás hned odchytl tuktukář s nabídkou ,že nás za 5 USD hodí do města.Samozřejme jsme souhlasili.Vyhodil nás kousek od vyhlášené PUB STREET což je taková místní Stodolní.Zamířili jsme neomylně na pivko (2 půllitry za dolar) jelikož opět panovalo asi 30 stupnů a hodně vysoká vlhkost vzduchu k tomu.Potom jsme zašli na jídlo (na stole byli i žáby), stavili se na zmrzlinu a po jídle jsme sehnali tuktuk a jeli k chrámovámu komplexu Angkor Wat, kde jsme měli zakoupit lístky na další den.Lístky stály 37 USD za den.Pak nás náš tuktuk hodil zpět do města.Tam jsme se s nim dohodli že nás bude vozit celý dalši den, jelikož komplex Angkor je skutečně obrovský.Prošli jsme ještě centrum a samotnou Pub Street, dali nejaké to pivko a pak zamířili na hotel se vyspat.

Druhý den jsme posnídali v hotelu a vyrazili směrem Angkor.Přímo před hotelem na nás už čekal tuktukář.Cesta z hotelu k Angkoru trvala asi 35minut.Samotný komplex chrámů byl postaven ve 12. století a zachoval se do dnešní doby diky tomu, že byl ukryt mnoho let v džungli.Je zařazen mezi světové dědictví UNESCO a patří do novodobých divů světa.Všude byla spousta turistů a tak jsme se rozhodli, že navstívíme další,menší a klidnější chrámy.Další byl Angkor Thom a nakonec po pár menších chrámech nás čekal chrám Ta Prohm, který možná někteří z Vás znají z filmu Tomb Rider s Angelinou Jolie.Je to onen známý chrám , kterým prorůstají obrovské kořeny stromů.Po jeho návstěve jsme zamířili na oběd.Po něm ještě někteří absolvovali jízdu na slonu a po ní hurá zpátky do města .Tam jsme zašli na jídlo.Vyhrálo kambodžské BBQ.Na stůl Vám prinesou hořák, mísu a vzroky masa.Postupně se na mísu davají jednotlivé druhy masa a po tom co jsou hotové se konzumují.Namátkou můžu jmenovat maso z krokodýla,hada,hovězí, jedněčí,kuřecí a samozřejmě nechybí ani ryby a žáby.Po jídle jsme dali obvykle pivko (pivka) , ještě prošli Pub Street a zamířili do hotelu spát.Další den nás čekala návstěva tzv. Floating Village (plovoucí vesnice).

Další den ráno nás po snídani zase očekával před našim hotelem domluvený tuktukář.Cesta do tzv. floating village (vesnice na vodě) byla asi 20km směrem na jih.Po odstavení tuktuku na parkovišti jsme zaplatili vstupné a nasedli na lod, která nás tam měla přepravit.Tam jsme museli vzhledem k nízkému stavu vody přesednout na menší lodku, která udělala takový menší okruh po okolí.Samozřejmě se lodka platila zvlášt a pak nám po ukázce plovoucí svatyně, školy se sirotky a domů doporučili zakoupit v místním obchodě 30 nebo 50kg pytel rýže pro sirotky.Prostě jedna velká past na turisty dobře zahraná přes děti.Poté jsme se ještě zastavili v místním hlavním obchodě, kde se dají koupit suvenýry, občerstvení a chovají tam hromadu krokodýlu jako atrakci pro turisty.Po asi půlhodině jsme přesedli zpátky na velkou  lod a vydali se směrem zpět.Dostal jsem možnost lod asi 3km řídit při kličkování korytem řeky.Na mělčinu jsem naštěstí najel jen jednou a podařilo se nám vrátit lod zpět takže jsme v pořádku dorazili zpět.Samozřejmě si nezapoměli naší průvodci říct o dost velke dýško.....Prostě velká past na turisty.Pak jsme tuktukem vyrazili zpět.Po cestě byla jedna lotosová farma kde jsme udělali kratší zastávku na pár fotek a jeli na hotel.

Jelikož měl jeden z členů naší party narozeniny domluvili jsme tajnou akci s tuktukářem , který nás zavezl do města pro dort.Pak následnovalo překvapení, gratulace a domluvili jsme se že večer vyrazíme na Pub Street to trochu zapít.Nakonec jsme skončili na místní nejprofláklejší diskotéce a na hotel dorazili kolem půl 3 ráno.Další den nás čekala jen snídaně, balení a nákup ruzných suvenýrů ve měste.I na relaxu u bazénu došlo.Večer jsme utratili poslední místní měnu za pár piv a pořádnou večeři.

Poslední den už byl jen ve znamení odjezdu na letiště a odletu s AirAsia do Bangkoku a odtud uz do hlavního města Myanmaru Yangonu (dříve Rangůn) odkud budem pokračovat divokou 8h jízdou nočním busem do Mandalay.

Další den, další země a další dobrodružství....ale to najdete v další podsekci :-)

Kompletní fotogalerii najdete na https://petr-dobes.rajce.idnes.cz/JV_Asie_Singapur%2C_Kambodza_a_Myanmar_22.4._-_8.5.2018/#IMG_20180425_132216_HDR.jpg