Maui 15.3.2017 - 20.3.2017

Přílet na ostrov Maui z Los Angeles byl kolem 1 hodiny odpoledne.Už z dálky byl videt vrchol Haleakaly čnící do výšky 3056m nad mořem.Jedná se o sopku jejíž poslední erupce byla před více než 400 roky.V hawajštině znamená její název domov slunce, později se dočtete proč.Prolétli jsme obloukem kolem ní a šli zvolna na přistání.To proběhlo hladce a my byli končně tu.Imigrační jsem měli zasebou z Los Angeles, takže jsme šli rovnou vyzvedlout kufry.Potom naše kroky zamířili do autopůjčovny, kde jsme měli domluvene zapůjčení auta.Přesný tip už nevím ale bylo to něco od Hyundai.Vyjeli jsme z letiště a zamířili k nedalekému, již předem vytipovanému, Wallmartu nakoupit vše potřebné.To znamenalo jídlo, pití ale taky nafukovací matraci a stan protože na Maui spíme celou dobu ve stanu.Po nákupu už jsme mohli vklidu zamířit do našeho předem objednaného Camp Olowalu (cena 20Usd za osobu a noc).Ten se nacházel asi 25km jízdy od Wallmartu.Po cestě jsme se zastavili na Papawai Point, vyhlídce odkud se dají když má člověk stěstí pozorovat velryby.My to stěsti měli a naštěstí i dalekohled takže jsme je skutčně viděli.Po asi 15 minutách jsme pokračovali do kempu.Tam po menším zdržením na recepci (20min tam nikdo nebyl) proběhly všechny procedury a my mohli konečně stavět stan na našem přiděleném místě.Vše jsme zvládli a odměnou nám byla pozdní svačina a pak prvni koupání v moři.Kemp je totiž přímo na pláži.Jedna zajímavost z Hawaje....všude se volně potulují kuřata, slepice a i kohouti.Takže kolem Vás neustále pobíhá nejaká drůbež.Pak už jsme unavení dali pivko a šli spát.Zítra nás čeká první prozkoumáváni Maui a jeho krás.

Ráno nás vzbudilo kokrhaní a následně klování slepičí rodinky do stanu.Bylo půl 6 :-D .Posnídali jsme něco ze zásob, dali sprchu a začali se chystat na dnešni dobrodružství.V plánu bylo projet západní polovinu ostrova.První zastavkou bylo Iao Valley (vstupné 1Usd a parkovné 5Usd).Hlavní atrakci tvoří vrchol Kūkaemoku, vysoký 686 metrů, který má tvar jehly. V havajské kultuře je známý jako falický kámen boha oceánu Kanaloa.Samotné Iao Valley State Park je místem jedné z nejslavnějších bitev v havajských dějinách, když v roce 1790 král Kamehameha porazil armádu Maui, ve snaze sjednotit havajské ostrovy.Říká se, že tehdy tekla krvavá řeka až k oceánu.My dorazili na místo k bráně a tam jsme zjistili že vstup dál je zakázany z důvodu nejaké dřívějsí přírodní kalamity.Zkrátka ješte to nestihli dát dopořádku.Škoda.Ale nevadí pokračovali jsme dál podle našeho plánu jízdou po pobřeží.První zastávka Mushroom Rock (skála zvláštního,hřib připomínajícího tvaru).Další zastávka byla Ohai Trail (necelé 2km dlouhá procházka po pobřezí a utesů).Pak jsme aute popojeli jen asi 2km a znovu zastavovali, tentokráte u Nakalele Blowhole a Heart Shaped Rock.V prvním případě jde o gejzír který při dobrém směru vln stříká vodu asi 2m vysoko  a ve druhém o díru ve skále ve tvaru srdce.Pak jsme pokračovali dál směrem do města Lahaina.Tohle městečko má jedny z nejlepších podmínek pro pozorování velryb na celém světě.Potom nám už jen zbývalo dojet s krátkou zastávkou ve fastfoodu zpět do kempu.Dali jsme další koupačku, večeři a šli spát.Ujeli jsme celkem 100Km za první den.

Další den opět budíček od slepic.Vstávame,snídáme a balíme si věci.Dnes se stěhujem do Hosmer Grove Campground, tedy kempu který se nachází v NP Haleakala.Odtud se vyráží nejlépe na východ slunce na vrcholu sopky.Jedná se o státni kemp takže je zdarma.Jediná nevýhoda je,že je v nadmořské výšce 2130m nad mořem,takže nás v noci čeká pořádná zima.Ale berme to postupně.Po cestě nejdříve navstěvujeme městečko Wailea, kde pozorujeme surfaře.Začíná lehce mrholit.Odtud pak pokračujeme kousek za město kde se chceme zastavit v restauraci se jménem Humuhumunukunukuapua'a .Zkuste to vyslovit 3x bez chyby.Pak už zamíříme na sopku.Postupně stoupáme a s nadmořskou výškou houstne i déšť.Paráda říkám si.Vjíždíme do NP Haleakala a po chvíly jsme v kempu.Výbírame si místo pro stan.Déšť naštěstí ustává a za chvíly už svítí slunce.Za zhruba 15 minut máme stan postavený.Dáváme svačinu z Mc Donalds a rozhodujem se, že vyrazíme autem nahoru na vrchol.Čeká nás jestě 20Km cesty, než dorazíme nahoru.Na vrcholu už je to jen kamená pláň roste zde na pár místech jen jediný druh rostliny.Cestou projíždíme mraky takž nahoře je sice chladno ale neuvěřitelně jasno.Kromě kamenů, turistů a pár budov se zázemím zde jsou také velké observatoře sloužící k pozorováni vesmíru.Strávíme nahoře asi hodinku a půl focením, samozřejmostí je také fotka u cedule s nadmořskou výškou a pozorováním rozlehlého kráteru.Pak se vydáme zpět do kempu.Tam se jestě vydáme na kratší trail v okolí .Jmenuje se Hosmer Grove Campground Trail , je asi 1km dlouhý a vede okolními lesy.Pak už se pomalu ukládáme ke spánku, protože vstaváme kolem 5 hodiny ať stíháme východ slunce nad sopkou.O tom ale až v dalším odstavci.

Budíček 5:00 !!! Naneštěstí už nikdo z nás díky zimě nespal :-D za necelých 20minut vyrážíme autem na vrchol, jelikož slunce ma vyjít v 6:30 cca.Na místě jse kolem 6 .Hledáme místo na parkování a vhodné místo na focení.Všude už jsou kvanta lidí.Haleakala v havajském jazyce znamená "Dům slunce". Jedna z legend hovoří o tom, že polobůh Maui jednou Slunce, když stálo nad vrcholem sopky, zpomalil, aby svítilo déle.Samotný východ doprovází zpěv a odříkaní nejakých havajských modliteb.Skutečne jeden z TOP zážitků pro mě.Stín sopky při bezmračném počásí zakrývá část ostrova Maui a je krásně vidět.Asi po necelých 45minutách od východu slunce sedáme do auta a míříme dolů.Po cestě postupně zastavujeme na Kalahaku Overlook a Leleiwi Overlook .Odtud je nádherný výhled na obrovský kráter osvícený raním sluncem.Přijedeme do kempu, posnídáme, sbalíme si věci a vyrázíme dolů směrem k městečku Makawao, odkud je to už jen pár kilometrů k ikonické cestě Road to Hana.Ta vede neskutečně krásnou krajinou, plnou mostů a vodopádů.První zastávkou jsou Twin Falls , menší dvojice vodopádů o výšce asi 8 metrů.Dojít k nim znamená také přebrodit asi 3m široký a studený potok.Po cestě je takových vodopádu, minitrailů a vyhlídek spousta.Mapy jsou na internetu pokud by někdo potřeboval. Kolem 3 hodiny odpoledne dorážíme do kempu Waianapanapa state park.V jeho těsné blízkosti je park a taky krásne pobřeží černé barvy, kontrastující s jasně zelenou vegetací.Taky je zde vyhlášená Black sand beach čili pláž s černám sopečným pískem.Jediná nevýhoda kempu je, že zde nefungují sprchy takže už druhý den spíme téměř naprasáka :-D Usínáme rychle i z důvodu nevyspáni a brzkého vstávání dneska.

Další ráno vstávame, snídame a balíme.Zase......Dnešní cíl je Kipahulu Campground.Po cestě nejdřív navštevujeme Red sand beach ve městě Hana.Klasická divoká pláž s horším přístupem a červeným pískem.Rozhodně ne v žabkách.Ale určitě stojí minimálně za návštěvu.Vracíme se k autu a pokračujeme směrem k Kipahulu.Těsně před kempem zastavujeme na parkovišti a vydáváme se na Pipiwai Trail .Jedná se o 7km dlouhý trail, stoupající do kopce kolem vodopádu, pak bambusovým lesem a končící u Waimoku Falls. Ty mají výšku kolem 120m.Rozhodně doporučuji absolvovat.Po návratu dolů na parkoviště sedáme do auta a přejedeme ten kousek do kempu.Tam opět zjištujeme, že zde nejsou funkční sprchy.Měníme plán.Vracíme se zpět do kempu Olowalu. Další den bez sprchy už nedám.Tam oproti původnímu plánu přijedem kolem 4 hodiny odpoledne.Zjišťujeme že mají naštěstí volno.Paráda!!!Rozbíjíme stan a konečně po 3 dnech dáváme sprchu!Zajdem do nedalekého obchodu nakoupit a jdem spát.Čeká nás poslední noc na Maui.Zítra už jen vrátit stan, auto a hurá na nejzápadnější ostrov Hawaje a to Kauai. A jelikož jsme si připlatili letíme ve FIRST CLASS. Tak uvidíme.