Malta 31.8. -  4.9.2018

Středomořský ostrov Malta který se nachazí mezi Sicílií a Africkym kontinentem se skládá ze 3 ostrovů.Celkově zde žije přibližně 450000 obyvatel a celková rozloha je 316Km čtverečních.Je součástí Evropské unie , takže sem můžete vycestovat i na občanský průkaz.Jezdí se zde jako v Anglii vlevo.Krom toho zde najdete také mnoho telefoních budek na které jste zvyklí z Londýna například.Já se sem dostal koncem letošních prázdnin přímým letem z Katowic se společností WizzAir za 1500Kč

Katowic předcházela cesta Flixbusem v 10hodin dopoledne z Brna.Autobus staví v Olomouci a Ostravě.Poslední zastávka je u vlakového nádraží v Katowicích.Tam jsem si dal hodinový přestup na transport na letiště.Tato volba se pozděj ukázala jako dobrá jelikož náš autobus nabral asi 25minut zpoždění.Z centra Katowic na letiště jsme jeli se společností Express Transfers za 5Eur.Kolem 15:45 jsme byli na letišti.Museli jsme počkat až se otevře check-in Wizzairu abychom mohli odevzdat zavazadlo a pak jsme zamířili do letištního salonku, kde jsme strávili asi 90mint před odletem.Potom jsme zamířili k našemu Gatu.Tam jsme se bohužel zdrželi neplánovaně dalších 45minut skrz problémy se sedačkou v letadle.Pak už jsme slavnostně nasedli do letadla a v 20:00 odletěli směr Malta.Tam jsem taky po asi 3hodinovém letu přistáli.Vyzvedli jsme batohy a šli ke smluvenému transferu , který nás odvezl na náš hotel ve městě Bugibba.S checkinem na hotelu a dalšíma věcma jsme se dostali do postele kolem 1hodiny v noci.

Druhý den ráno jsme vstali kolem půl 9 a šli si do obchodu nakoupit zásoby.Vetší obchod byl naštěstí asi 400m daleko.Posnídali jsme a vydali se k blízkému autobsovému nádraží, odkud odjízděl autobus do hlavního města Valleta.Autobusy na Maltě jsou spolehlivé, až na výjimku jezdí podle jízdních řádů takže je určitě doporučuju využít.Můžete si koupit buď jízdenku na 2Eur na 2hodiny s přestupem nebo pokud tam strávíte delší dobu týdeni jízdenku za 21 Eur.Já si propočítal že se nám vyplatí kupovat jednotlivé jízdy.Cesta do Vallety trvala neco málo přes hodinu.Autobus byl hodně překlimatizovaný skoro jako mrazicí vůz.Do Vallety jsme dorazili kolem poledne.S další částí výpravy, která bydlela jinde jsme měli sraz u Tritonovy fontány.Odtud jsme se vydali do ulic města.Navštívili jsme Upper Barraka Gardens, potom jsme víceméně bloumali ulicemi nazdařbůh.Navstívili jsme nejaké kostely, pevnost a skončili jsme u St. Elmo majáku , kde jsme poseděli a dali vychlazené pivko s výhledem na moře a okolí.Pak jsem po pobřeží zamířili k Siege Bell War Memorial,  což je památník na druhou světovou válku.Po cestě jsme viděli místní mládež skákat z asi 8m útesu od vody.Poté jsme se opět dali na prozkoumávání uliček a zákoutí Vallety.Kolem 14:30 jsme se rozhodli, ze je čas na oběd.Našli jsme si restauraci a dali si napolovic pizzu + každý jedno pivko.V těch cca 33 stupních celsia celkem bodlo.Pak jsme se vydali do přístavu kde jsme měli opět sraz s druhou skupinou a přejeli loďkou do města Vittoriosa.Tam se nachází pevnost Fort Sant Angelo.Původní plán byl pak pokračovat do Smart City.Tam je každý večer program u fontány, která hraje různymi barvami do rytmu hudby.Ten plán ovšem vzal kvůli únavě za své.Rozhodli jsme se pro cestu zpátky do Bugibby.Do postele jsem se dostali zase az kolem 22:30 po všem tom cestování.

Další den byl relaxačně-odpočinkový jsme se domluvili.Vklidu jsme vstali, posnídali a vyrazili k autobusáku odkud jel autobus směr Golden Bay což je jedna z nej pláží na Maltě.Cesta trvala asi 25minut a autobus zastavil skoro až na pláži.Dolů se muselo sejít asi po 150 schodech.Nahoře krom zastávky, parkoviště a nějakého stánku s občerstvením nic nebylo.Dole na pláži se nachází restaurace, toalety a stanovistě pobřezní hlídky, která pláž hlídá.Pláž samotná je z 80% písčitá a voda krásně čistá.Pokud člověk nechce strávit celý den jen u vody dá se jít do okolních utesů a kopců,Odtud jsou krásné výhledy do okolí.Dá se dojít na další okolní pláže, ale vzhledem k horku jsme to vzdali a omezili to na jedno místo.Kolem půl 4 už jsme byli vyslunění až až a vydali se autobusem zpět k domovu.Nějakou dobu jsme byli na hotelu a pozděj se vydali do města na výšlap.Zamířili jsme k Qawra beach , což je městská pláž.Měl se zde nacházet vrak lodi, která zde ztroskotala v březnu.Bohužel už byl vrak odklizen.Ale dle fotek na internetu vypadal dobře.Prošli jsme kolem Malta National Aquarium (vstupné 14Eur na osobu) a dali se na cestu zpět.Jestě jsem se zastavili v restauraci na jídlo a zamířili na hotel.Spát se šlo brzo zítra se bude vstávat už kolem 6:30 ráno.

Ráno jsme vstali, rychle dali snídani a mazali na autobusák odkud nám dle jízdního řádu odjízděl v 7:35 autobus do města Mdina.Cesta měla trvat asi 50minut a na následný přestup bylo asi 10minut.Bohužel jsme uvízli v koloně a navazující autobus nám ujel.Další jel za hodinu.Vydali jsme se tedy do města obhládnout staré město obehnané mohutnými hradbami.Město byl moc pěkné a určite stojí za prohlídku.Nachází se v něm i katedrála.Asi 10minut před dalším odjezdem autobusu jsme byli zase na zastávce.O něco pozděj dorazila také se spozděním druhá skupina.Zaradovali jsme se že to stihli a že pojedem spolu.Bohužel....Autobus nepříjel vůbec :-D takže z našeho 10min prestupu bylo nakonec 1h40minut dlouhé čekání.Další autobus už naštěstí dorazil a my vyrazili k jednomu z hlavních taháků Malty Blue Grotto.Cesta k němu trvala dalších asi 40minut.Vysedli jsme na zastávce Panorama odkud je nejlepší výhled seshora.Z vyhlídky jsme to vše okoukli , nafotili a vydali se dolů do vesnice.Odtud odjíždějí čluny k jeskyni.Cena byla 8Eur a děti za polovic.Vesnice samotná je asi 20 baráčků s restauracemi a parkoviště.Dali jsme si v jedné z nich vyborný oběd a vydali si zpět na zastávku autobusu směrem k Dingli Cliffs.To jsou asi 200m vysoké útesy s parádním výhledem.Kousek od nich se také nalézá nejvyšší "hora" na Maltě.Jmenuje se Ta' Dmejrek a je celých 253m vysoká.Po cestě se dalo ještě zastavit u megalitických chrámu Hagar Qim, ale ty jsme vzhledem k horku vynechali.Zamířili jsme k domovu po tom celodenním cestováni jsme toho už měli dost celkem.Při dalším, tentokrát jen 20minutovém,přestupu v Mdině jsme dali zmrzlinu a pokračovali do Buggiby.Zašli jsme ještě se okoupat do střešního bazénu našeho hotelu.Pak už nás čekalo jen balení se na zítřejší skoro noční vstávaní a krkolomnou cestu do Říma.

Budíček 4:35 na dovolené.....to člověk nechce :-D Vstali jsme , posnídali, vzali věci a mazali na recepci, kde nás v 5:00 vyzvedával taxi na letistě.Tam jsme za nějakých 35minu také vpořádku dorazili.Náš let s Air Malta do Vídně odlétal v 7:15.Ptáte se proč do Vídně když našim cílem byl a je Řím?Protože Ryanair zrušil uterní rotaci Malta-Řím , takže musíme do Vídně a odtud s WizzAir do Říma.Krkolemnější ale díky kreditu na WizzAir-u také levnější nakonec.Na přestup ve Vídni máme 2,5hodiny, takže zamíříme rovnou do salonku.Tam čas rychle uběhne a za chvíli už odlétame směr Řím.Tam nastává menší zádrhel s batohy.U pásu píšou.....15 minut......za 10minut tam naskočí .....25minut......No nakonec z toho byla půlhodina a batohy vyjely na jiném pásu asi od 100m dál.Prostě Itálie.....

Otom ale až v další záložce.........